Výber správného řešení
Na trhu je k dispozici řada řešení zjednodušující vývoj a provoz AR aplikací. Ačkoli výsledný "produkt" je na první pohled stejný, mezi těmito řešeními existují obrovské rozdíly, a to především v:
- Způsobu vývoje
- Způsobu provozu
- Nákladů na fungování
- Nabízenými funkcemi a jejich kvalitou
Výběr správného řešení je stěžejní záležitostí, která zásadním způsobem ovlivňuje:
- Kvalitu aplikace a jejího fungování
- Provozní náklady
- Uživatelskou přívětivost pro vývojáře i uživatele
Přehled řešení
BlippAR.com
Blippar.com lze využít pro vývoj WebAR aplikací hned třemi způsoby:
Platforma BLIPPBUILDER
Platforma BLIPPBUILDER je obdobně jako Web-AR.studio jednoduchým UI nástrojem pro tvorbu WebAR aplikací, kterou je schopen používat kdokoli bez ohledu na zkušenosti. Nevýhodou jsou poté omezené možnosti tvorby.
Náklady používání
BLIPPBUILDER lze vyzkoušet zdarma, produkční nasazení je poté od 7.99 liber za 1 projekt. Nejdražší předplatné se všemi funkcemi a možností běhu 5 projektů je za 249 liber. Ve všech placených variantách je neomezený počet zobrazení WebAR aplikace.
WebAR SDK
BlippAR WebAR SDK je kompatibilní s oblíbenými frameworky jako A-Frame, Babylon.js, PlayCanvas a Unity Engine a lze jej tedy používat při vývoji WebAR aplikací v těchto frameworcích. Díky tomu nabízí otevřenost a větší možnosti vývoje oproti vlastnímu UI nástroji BlippBuilder.
Náklady používání
WebAR SDK od BlippAR lze vyzkoušet zdarma, pro nasazení lze volit ze dvou balíčků - s omezením na 1000 zobrazení / měsíc za 100 liber měsíčně a s neomezeným počtem zobrazení za 250 liber měsíčně.
-
Vývoj na zakázku
Blippar nabízí rovněž vývoj WebAR aplikací na zakázku.
U Blippar oproti ostatním řešením funguje trackování o něco pomaleji. To vede k horšímu UX. Stejně tak BlippAR má lehce slabší dokumentaci.
Onirix.com
Onirix nabízí Onirix Scene editor pro tvorbu WebAR aplikací přímo v prohlížeči. Ze Scene Editoru je pak možné přistoupit i ke kódu a tímto způsobem zahrnout dodatečné modifikace.
Prohlížeč nepodporuje formát videa.
Náklady používání
Onirix nabízí 4 předplatné, kdy dvojice posledních umožňuje zpoplatnění na základě vytížení. Onirix lze vyzkoušet zdarma (WebAR do 50 zobrazení), základní měsíční licence pro aplikace do 1000 zobrazení měsíčně poté stojí 45 euro. Vyšší balíčky jsou poté za 299 a 1499 euro. Veškeré placené licence lze provozovat na vlastním hostingu, 2 nejvyšší umožňují neomezený počet projektů a white-labeling.
Zap.works
Zappar.com se na webu pyšní nápisem "World Leading XR Solutions", co zahrnuje následující:
- ZapWorks - All-in-one WebAR platforma.
- ZapBox - Náhlavní souprava s využitím mobilního telefonu
- ZapVision - WebAR aplikace pro nevidomé
Zap.works přichází hned s několika nástroji pro snazší vývoj WebAR aplikací:
Zapworks Designer
Nástroj pro tvorbu 3D webového obsahu bez znalosti kódu
-
Mattercraft
Mattercraft umožňuje rychlejší a snadnější vytváření 3D webových zážitků s bohatými funkcemi díky intuitivnímu rozhraní, výkonnému animačnímu systému, okamžitému živému náhledu a nasazení na jedno kliknutí.
Zapworks package / library
Zapworks nabízí rovněž řešení pro integraci s populárními frameworky jako Unity Engine, Three.js, PlayCanvas a Babylon.js.
Náklady používání
Základní předplatné vyjde na 79 euro měsíčně, Pro předplatné poté na 510 euro měsíčně. V případě základního je zdarma 100 zobrazení aplikace, každých dalších 1000 zobrazení je poté zpoplatněno částkou 35 euro. V případě Pro varianty je součástí předplatného 1000 zobrazení měsíčně a poté každých dalších 1000 zobrazení za 25 euro. Nejvyšším řešením je Enterprise licence, avšak i v rámci níž je řada příplatků - například white-labeling za 6106 euro ročně. Více v ceníku na webu.
Obdobně jako BlippAR, rovněž Zappar disponuje vlastním tvůrčím studiem nabízejícím vývoj WebAR aplikací na zakázku.
Web-AR.studio
Při tvorbě AR spotů ve Web-ar studio lze volit ze 3 možností zobrazení, a to: 1) přímo v prohlížeči nebo 2) s pomocí obslužné aplikace AR studio Viewer a 3) pomocí plnohodnotné aplikace AR Studio Viewer. Způsob zobrazení je podmíněn požadavku na funkcionalitu aplikací. Zobrazení AR přímo v prohlížeči je zde omezeno pouze na pracujícím s QR kódů. Jakmile je namísto QR kódu obrázek, je již vyžadována nativně instalovaná Lite verze aplikace.
Způsob a možnosti vývoje, otevřenost
AR aplikace se vyvíjí ve webovém prostředí webu web-ar.studio, a to prostředictním UI rozhraní. Tím jsou současně omezeny možnosti aplikací - lze používat pouze funkce dostupné skrze dané rozhraní.
Zázemí
WebAR studio dle LinkdeIn sídlí v New Yorku a je vyvíjeno malým počtem vývojářů. Národnost lidí v týmu je často ruská, na rusko rovněž odkazuje i hlavní mutace webu. V dnešní době je tedy vhodné rovněž zvážit možné kontroverze s použitím tohoto řešení u cílové skupiny uživatelů.
Náklady používání
Provoz aplikací na Web-AR Studio vychází mezi $9 a $110 dolarů měsíčně v závislosti od rozashu aplikace / vyžadovaných funkcí. Poplatek za zobrazení aplikace není účtován. Více v ceníku na webu.
8thWall.com
8thWall.com využívá vlastní hyperoptimalizovanou WebAR verzi implementace SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) vlastního vývoje. Mezi funkce AR patří World Tracking, Image Targets, Face Effects a Sky Segmentation.
Způsob a možnosti vývoje, otevřenost
Vývoj se provádí prostřednictvím kódu v cloud editoru na webu 8thWall. Webový editor podporuje versování spolupráci více členů v týmu. vyvíjí se zde prostřednictvím JavaScriptového kódu. 8th Wall podporuje integraci s 3D Javascript frameworky, jako je A-Frame, three.js, PlayCanvas nebo Babylon.js, případně herním enginem Unity.
Způsob provozu
V základní verzi jsou aplikace hostovány na doméně 8thwall.com, ve vyšších předplatných lze hostovat na vlastní doméně.
Zázemí
8th Wall od roku 2022 spadá pod https://nianticlabs.com/ vzniklou v roce 2010 jako interní laboratoř Google a od 2015 operující jako nezávislá entita.
Náklady používání
8th Wall patří mezi nejdražší řešení na trhu. Předplatné řešení vývojových nástrojů vychází na $129 měsíčně, případně $1188 ročně. Nicméně, pro komerční použití aplikací je dále nutné zakoupit komerční licenci, a to za $3,000 měsíčně, $8,100 čtvrtletně, $13,500 pololetně nebo $24,000 ročně. Počet zobrazení aplikace dle webu "Unlimited views are subject to certain restrictions." - tedy neomezený, dokud nepodléhá omezením. Více informací v ceníku na webu.
Dle ceníku, pro komerční využití je nezbytný nákup komerční licence pro v ceně je vyžadováno předplatné za $99 měsíčně ($1188 ročně)
Hodnocení
Kvalitní řešení, avšak drahá na používání.
WebAR.rocks
WebAR.rocks má filozofii vyvíjet JavaScriptové knihovny pro počítačové vidění v reálném čase prostřednictvím webové stránky. Knihovny jsou poháněny nejrychlejším enginem pro hluboké učení běžícím ve webovém prohlížeči, a to pro schopnost analyzovat video stream v reálném čase i na mobilních zařízeních střední třídy. WebAR.rocks řešení nespoléhá na žádný mainstreamový framework hlubokého učení nebo knihovnu počítačového vidění, jako je OpenCV nebo Tensorflow. Vyvíjí vlastní, lehké, samostatné a efektivní řešení.
WebAR.rocks knihovny jsou dostupné na Githubu.
Zázemí
Dle GitHubu, na projektu pracuje pouze jedn vývojář.