Real-time adaptabilní technologie pro virtuální simulace
Potřeby výroby, výcviku i vizualizace se nepřetržitě mění, vývoj se zrychluje, komplexita projektů roste. Jisté zjednodušení přináší virtualizace - zkoumání a testování ve fyzikálně přesném digitálním prostředí.
Princip fungování virtuálních simulací
Celý proces probíhá v reálném nebo řízeném čase, s reálnými nebo simulovanými vstupními daty a událostmi. Simulace probíhá v digitálním dvojčeti reálného prostředí, a to včetně fyzikálních parametrů. Při simulaci se pracuje s aktuálními vstupy, a její průběh je tedy možné sledovat, stejně jako ovlivňovat datovými a uživatelskými vstupy v reálném čase.
1. Sběr dat v reálném čase
2. Převod dat do pracovní podoby
3. Procesování dat v digitálním prostředí
4. Výstup + napojení na navazující aplikace
API vstup
Napojení na externí řídící systémy a databáze
Uživatelské vstupy
Ruční řízení a nastavení prováděné pracovníky
Modul zpracování dat a vstupů
Převod vstupních a procesních dat do funkční podoby.
Engine
Renderuje simulaci na základě dat a současně získaná data odebírá
3D Virtuální Prostor
3D virtuální prostor replikující skutečné prostředí
Fyzikální výpočetní engine
Specializovaná fyzika pro konkrétní simulaci
Výstup
V požadovaném vizuálním a datovém formátu
- Modul herního enginu
- Modul specializovaného řešení
Klíčové prvky simulací ve virtuálním prostoru
Smyslem virtuální simulace je náhrada fyzického prostoru plného komplexity a externalit zjednodušeným digitálním modelem, který však reflektuje veškeré simulaci relevantní vlastnosti reálného světa.
-
Virtuální realita
Nahrazení reálného prostředí a strojů věrohodnými digitálními kopiemi
-
Real-time procesování
Sledování a vyhodnocování probíhaných simulací a možnost instantních zásahů do jejich běhu
-
Otevřené prostředí
Podpora propojení externích služeb a doprogramování vlastních funkcionalit.
-
Matematická verifikace
Specializované fyzikální enginy procesující výsledky o vysokém stupni přesnosti
Výhody běhu virtuálních simulací
Zásadní výhody vychází z digitálního rozměru simulace → veškeré náležitosti prostředí, produktu i událostí jsou v plné režii potřeb vývojového týmu. Z toho vychází následující:
-
Zvýšená produktivita
Digitální formát zefektivňuje školení zaměstnanců, vývoje produktů i testování změn ve výrobním procesu.
-
Finanční efektivita
Zvýšená produktivita dále podporovaná možnostmi neomezeného simulování vede k podstatnému snížení nákladů.
-
Snadná škálovatelnost
Simulace, testování, výcvik a školení ve virtuální realitě není limitováno většinou fyzických omezení.
-
Otevření nových příležitostí
Ve VR lze simulovat, testovat, tvořit a ověřovat cokoli v běžném světě finančně extrémně náročné, né-li nemožné.
Používané technologie
Herní enginy
Herní engine je software specializovaný na vývoj 2D a 3D aplikací vyžadujících renderování obrazu v reálném čase. Původní zaměření enginů bylo na hry, dnešní nejpokročilejší enginy jsou již vyvíjeny s ohledem na možnost využití napříč odvětvími - jde o otevřené 3D obsahové platformy.
Unreal Engine
Unreal Engine je herní engine vyvíjený společností Epic Games. Počátky vývoje spadají do roku 1995.
Zjistit víceUnity Engine
Unity Engine je herní engine vyvíjený společností Unity Technologies. První verze enginu byla vydána v roce 2005.
Zjistit víceDvojice zmíněných herních enginů vznikala s rozdílným cílem, z čehož historicky vycházeli vzájemné rozdíly. Ty se postupem času ztrácí. Dnes je možné použít oba herní enginy napříč vývojem nejrůznějších produktů, stále však drobné rozdíly existují. Srovnání obou herních enginů jsme srovnali v článku Unreal vs Unity - srovnání áčkových herních enginů.
Fyzikální enginy
Fyzikální enginy se starají o maximální realistickou replikaci chování těles a prostředí přepočítávaného v maximální možné frekvenci.
Obecná fyzika
Základní fyzika nativně implementovaná v herním enginu. Je vhodná pro nenáročné simulace, kdy chování jednotlivých předmětů není případem zkoumání.
Algoryx
Simulační fyzika od Algoryx Simulation AB, s počátkem vývoje v roce 2007 na Umeå Univerzitě ve Švédsku. Vedle implementace v simulačním softwaru Ansys SpaceClaim je nyní dostupná i pro herní enginy Unity a Unreal.
Zjistit vícePrespective
Simulační fyzika od Holandského vývojáře Unit040. Počátky vývoje sahají do roku 2006. Zaměření fyziky je především na digital-twin aplikace.
Zjistit víceDatabáze
Databáze slouží k uchovávání a rychlé správě a filtrování velkého objemu dat.
MySql
Open-source relační SQL databáze.
MongoDB
NoSQL databázový systém pracující s dokumentovým formátem na bázi JSON.
Webové rozhraní
Webové rozhraní slouží pro jednoduchou správu a prezentaci napříč zařízeními.
Webpack
JavaScript module bundler
Stylus
Stylesheet preprocessor
AMP Framework
Accelerated mobile pages
PWA
Progressive Web app
Serverové aplikace
Serverové (back-end) technologie
Express JS
Framework pro tvorbu webových aplikací a APIs rozhraní
Další softwary
Vyjma využívaných nástrojů sledujeme rovněž alternativy.